Innovaties in de boekenbranche – Finale Renew the Book

Renew the book finale“Vind het boek opnieuw uit!” Met die oproep daagden de Groep Algemene Uitgevers (GAU) en Rockstart Europese start-ups uit. “Kom maar op met innovatieve technologische ideeën voor de Nederlandse boekenbranche.” Op 9 december was de finale van Renew the Book. Vijf finalisten hoopten met hun eindpresentatie de prijs in de wacht te slepen: €15.000 euro als kickstart voor hun project.

Ik was erbij, met dank aan Boekblad.

Door: Brenda van Dijk

Uit zesenvijftig inzendingen selecteerden de organisatoren van Renew the Book vijf start-ups. Twintig mentoren (uitgeefexperts en tech-ondernemers) begeleidden deze kanshebbers vervolgens veertig dagen lang. Zo konden de startende ondernemers hun ideeën verfijnen, toespitsen op de markt en hun businesscases optimaliseren. De eindpresentatie van de finalisten werd omlijst door een boeiend programma met diverse sprekers.

“De vraag is niet: blijft het boek bestaan? Maar: hoe kun je in contact blijven met je lezers?” stelde Jan Paul Grollé, programmadirecteur van Renew the Book. “Hoe zorg je met nieuwe technologieën dat boeken waarde toevoegen en dat lezers die boeken ontdekken, lezen en delen?” Het was aan de finalisten om daar antwoord op te geven.

Kans of bedreiging?

Maar eerst werd het publiek uitgedaagd om na te denken over de toekomst van de uitgeefbranche. Welke kant gaat het op door innovaties in de digitale technologie? Het publiek kreeg vijf prikkelende stellingen voorgelegd die ik je niet wil onthouden:

1 Door digitale technologie zal de boekenverkoop toenemen Door digitale technologie zal de boekenverkoop teruglopen
2 Digitale technologie schept zakelijke kansen voor uitgevers Digitale technologie is bedreigend voor uitgevers
3 De meeste innovaties in de boekenbranche ontstaan door te focussen op de lezers De meeste innovaties in de boekenbranche ontstaan door te focussen op de auteurs
4 Digitale technologie resulteert in een rijker boekenaanbod Digitale technologie resulteert in een armer boekenaanbod
5 Uitgeverijen kunnen beter investeren in vlotte start-ups, dan voor eigen rekening innoveren Uitgeverijen kunnen beter voor eigen rekening innoveren, dan investeren in vlotte start-ups

Wat is jouw visie op deze stellingen? Laat hieronder een reactie achter.

5 vernieuwende initiatieven

Wie waren de vijf finalisten? Een korte voorstelronde:

  • Bookarang is een slim instrument – van Nederlandse bodem – dat boeken analyseert op meer dan honderd inhoudelijke parameters (zoals: locaties, emoties, onderwerpen, complexiteit en stijl). Deze gegevens leveren de beste match op tussen lezer en boek. Het helpt boekhandelaren om lezers beter te adviseren, te begrijpen en een persoonlijk aanbod voor hen samen te stellen, met een hogere omzet tot gevolg. De Koninklijke Bibliotheek en grote ketens als AKO, ECI en Libris werken er al mee. “Sinds we Bookarang hebben ontwikkeld, heb ik geen boek meer gelezen dat tegenviel”, aldus Frederique Schut – een van de initiators.
  • Met Crumbled – ook een Nederlands initiatief – koop je de digitale editie van een kookboek. Na aanschaf kun je de recepten uit dat boek eenvoudig raadplegen op je computer, telefoon of tablet. De look and feel van het boek blijven behouden. Dus je hebt het kookboek van jouw keuze, met het gemak van recepten op internet.
  • Readgeek is van Duitse makelij. De combinatie van een website met een sociaal netwerk kan voorspellen welke nieuw verschenen boeken jij daadwerkelijk zult uitlezen, omdat ze bij je passen. Al 18.000 gebruikers hebben de dienst de afgelopen 12 maanden gebruikt. Een handige service voor boekhandels, bibliotheken en lezers. En voor uitgeverijen een instrument dat inzicht geeft in de lezersmarkt.
  • Bookabook is een Italliaans crowdfundingplatform voor boeken, dat in 2016 de Nederlandse markt wil veroveren. Geen alternatief voor uitgeven in eigen beheer, maar een model dat kansrijke schrijvers en kwalitatieve manuscripten koppelt aan traditionele uitgevers. Wat ik ervan begrijp is dat het platform zich niet enkel richt op investeerders aantrekken en een community opbouwen, maar dat het auteurs ook alle uitgeefservices biedt die nodig zijn om een goed boek in de wereld te zetten (redactie, opmaak, publicatie en promotie).
  • Nugget filtert tips en inspirerende citaten uit managementboeken en boeken voor persoonlijke ontwikkeling. De slimme app helpt lezers om inhoud te ontdekken, te onthouden en te delen via social media. Daardoor bereikt een boek nieuwe lezers. De app is een Italiaanse uitvinding en is verkrijgbaar in de App Store en in Google Play.

Waar zou jij op hebben gestemd?

En de winnaar is …

De jury beoordeelde de finalisten op drie punten:

  • Hoe innovatief is het idee?
  • Hoeveel vooruitgang hebben de deelnemers geboekt in de mentorperiode?
  • Wie heeft de sterkste businesscase?

Alle deelnemers scoorden hoge ogen op de eerste twee punten, maar slechts één had de beste businesscase volgens de juryleden en dat was …

Renew-the-Book-winnaar-2015

… Bookarang. Het prijzengeld zullen ze gebruiken voor de analyse van kinderboeken.

En de publieksprijs? Die ging, met een grote meerderheid van stemmen, naar Crumbled.

2 reacties op “Innovaties in de boekenbranche – Finale Renew the Book
  1. Gerard Kroon schreef:

    Mooi verslag van belangrijke ontwikkeling in het boekenvak. Er verschijnen per kaar duizenden titels. Software zoals Bookarang kan helpen om vraag en aanbod beter bij elkaar te brengen. Goed initiatief van de branche om innovatie rondom het boek te stimuleren.

    • Brenda van Dijk schreef:

      Dank voor je reactie, Gerard! Goed om te lezen dat ook jij de meerwaarde ziet van het initiatief van Bookarang. Wat het extra interessant maakt, is dat Bookarang boeken ook analyseert op visuele aspecten. Hierdoor kunnen boeken zelfs met een redelijk vage omschrijving gevonden worden, bijvoorbeeld met de kleur van de cover en een trefwoord. Wat ‘dokter Pop’ voor muziek doet, doet Bookarang voor de boekenbranche.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*