Boekpromotie: hoe doe je dat?

Boekpromotie: hoe doe je dat?

Je boek verkoopt zich niet door er te zijn. Je moet het onder de aandacht brengen van jouw doelgroep, zodat potentiële lezers ervan weten en geïnteresseerd raken. Doe dat op een manier die bij jou of jouw bedrijf past. Denk verder dan een persbericht aan relevante media. Hier volgen een aantal inspirerende voorbeelden van auteurs waarmee ik recent samenwerkte.

Maak een boektrailer van je boekpresentatie

PROOF is een toonaangevend strategisch en creatief bureau op het gebied van internal & employer branding. Hun nieuwste boek De employee journey lanceerden ze met een groot feest voor hun netwerk. In een speciale PROOF-talk vertelden auteurs Sascha Becker en Wenda Bolink hun toehoorders waar de employee journey om draait. Een professionele cameraman filmde het geheel en maakte er een compilatie van: voilà, de boektrailer was gereed. Bekijk hem hier.

Daarnaast zijn de auteurs (maar ook hun collega’s) actief op LinkedIn, ze delen berichten over het boek én het onderwerp en bloggen erover op Frankwatching. Vooraf maakten ze ruim van tevoren in hun netwerk bekend dat het boek eraan kwam – onder andere met een interview met de auteurs op hun website – en ook de Engelse vertaling brachten ze onder de aandacht voordat die verscheen. Dit boek kan niemand in hun netwerk zijn ontgaan.

Bied voorintekenkorting

Alien Verhoef van Studio Mattias biedt opleidingen, masterclasses, workshops, supervisie en coaching op het gebied van creatieve loopbaancounseling en kunstzinnige levenscounseling. Voordat haar klassieker Creatieve loopbaanplanning in een nieuwe vorm verscheen (dit keer mét het bonusboek Werken met het Essentieprogramma), maakte zij dit bekend in haar netwerk.

Ook bracht haar uitgever BigBusiness Publishers het onder de aandacht met een mailing naar loopbaancoaches. Mensen die het boek bestelden vóór verschijning van het boek ontvingen een speciale voorintekenkorting. Een aantal maakte daar graag gebruik van.

Daarnaast liet Alien vooraf een filmpje maken waarin ze potentiële lezers een inkijkje geeft in een van de oefeningen in het boek. Handig, want zo maken de lezers direct kennis met Aliens werkwijze. Je kunt het filmpje hier bekijken. Het filmpje is ook te zien op Managementboek.nl en Aliens eigen website.

Zorg voor een grote groep volgers op social media

Geef me de 5 biedt praktische handvatten aan ouders en onderwijs- en zorgprofessionals die mensen met autisme begeleiden. Hun ambitie is dat iedereen begrijpt wat autisme is en hoe je ermee kunt omgaan. Dat leidt tot positief contact, het voorkomen van onhandig of ongewenst gedrag en meer zelfstandigheid.

Geef me de 5 timmert zeer serieus aan de weg met contentmarketing. Via Facebook en LinkedIn hebben ze bijna dagelijks contact met hun doelgroep. Ze hebben inmiddels ruim 28.000 volgers op Facebook en 6.500 volgers op LinkedIn die ze voorzien van tips en nieuws over de methodiek. Natuurlijk brengen ze daar ook hun boeken onder de aandacht.

De volgers zijn echte fans van de methodiek. Zo kon het gebeuren dat nog voordat Geef me de 5 er zelf ruchtbaarheid aan gaf, de fans het nieuwste boek – Psycho-educatie Dit is autisme – al hadden gespot op bol.com en elkaar erop attent maakten. Dat is nog eens goede reclame!

Daarnaast doet Geef me de 5-grondlegger Colette de Bruin alle provincies aan met haar lezingen ‘Dit is autisme’ en ‘De aanpak bij autisme’. Ze trekt volle zalen. Natuurlijk zijn al haar boeken in de pauze en na afloop te verkrijgen.

Koppel je boek aan een actualiteit in de media

Aad Dekker is trainer, coach, psychotherapeut, inspirator, organisatieadviseur en eigenaar van Dekker Organisatie Advies. Zijn visie is: organisatieontwikkeling is persoonlijkheidsontwikkeling. Oftewel: de groei van een organisatie staat of valt met de groei van mensen. Hij heeft dan ook talloze mensen en organisaties geholpen in hun ontwikkeling.

Voor zijn boek Van spanning naar ontspanning is Aad continu op zoek naar ‘haakjes’: actuele gebeurtenissen of artikelen in de media waarmee hij zijn boek onder de aandacht kan brengen. Zo is het deze week de ‘Week van de werkstress’. Telegraaf publiceerde er een artikel over. Aad deelde dat in zijn netwerk en koppelde zijn boek eraan.

Ook heeft Aad zijn boek persoonlijk overhandigd aan mensen in zijn netwerk. Niet alleen wordt dat enorm gewaardeerd, het kan ook leiden tot meer. Zo overhandigde Aad in september een exemplaar van zijn boek aan de reïntegratie- en herplaatsingsadviseur van Provincie Utrecht en mag hij er binnenkort een lezing geven. Natuurlijk neemt hij dan een stapel boeken mee.

Welke vorm van boekpromotie past bij jou?

Welke acties ga jij ondernemen om je boek te promoten? Een mailing versturen aan je contacten? Een boektrailer maken? Een preview van de inhoud laten zien? Een lezing of workshop geven? Een win- of kortingsactie bedenken? Berichten op social media plaatsen, al dan niet gekoppeld aan gebeurtenissen in het nieuws?

Getagd met , ,